Dessa Allmänna Köpevillkor (”Köpevillkor”) gäller när du som konsument (”du, ”dig”, ”Kund”) gör en beställning på www.bonusmobler.se (”Webbplatsen”). Köpevillkoren utgör avtalsinnehåll mellan dig och Bonus Möbler, (”Säljaren”, ”vi”, ”oss”) när du handlar på Webbplatsen.
Utöver dessa köp- och leveransvillkor gäller vad som stadgas i konsumentköplagen (2022:260), distansavtalslagen, e-handelslagen, avtalslagen, m. fl.
Dessa köp- och leveransvillkor gäller endast om kunden är privatperson.
Kontakt- och bolagsuppgifter till säljaren:
Bonus Möbler (HLÅ Möbler AB) 556474-0461
Telefonnummer: 063-818 00
Geografisk adress där säljaren är etablerad: Brosslarvägen 26, 831 72 Östersund
E-postadress: info@bonusmobler.se
Du kan även kontakta oss via vår hemsida: www.bonusmobler.se
ALLMÄNNA VILLKOR
ÅLDER
För att kunna beställa en produkt i Bonus Möblers Webbplats måste du ha fyllt 18 år.
BINDANDE AVTAL OM KÖP
Avtal om bindande köp sker när du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en beställning och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.
RESERVATIONER
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i övrig kommunikation. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i vårt sortiment på Webbplatsen. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar.
Provbitar och bilder kan inte garantera att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så kan endast provet vara indikativt. Provbitar av naturmaterial och särskilt sten med marmorering kan skilja mer eller mindre mellan olika materialbitar.
PRISER
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms för privatpersoner.
Momssatsen kan variera mellan olika varugrupper men är vanligtvis 25%. Eventuell fraktkostnad tillkommer beroende på vilket fraktalternativ du väljer när du lägger din beställning. Se mer under rubriken ”Leverans” nedan.
LEVERANS
Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor är klara för leverans, i vissa fall kan vi komma att dela upp en leverans i två eller fler sändningar. Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Gotland och Öland omfattas inte av detta undantag.
Leverans sker alltid så snart som möjligt, det vill säga så kan leverans ske utanför den preliminära leveranstid som är angiven på respektive produktsidapå Webbplatsen. Om du önskar leverans som tidigast vid ett specifikt datum eller vill att vi ska stämma av med dig att du är på plats för mottagande av gods måste du skriva ett meddelande i kassan vid köp eller i god tid före sändningen är skickad.
Om du har andra frågor om din beställning/leverans, som till exempel delleverans (extraavgift kan tillkomma) är du välkommen att kontakta oss.
HÄMTA VARORNA SJÄLV
Du kan alltid välja att hämta dina varor själv på vårt lager på Brosslarvägen 26, Östersund (samma adress som vår fysiska butik). Så fort varorna har kommit till vårt lager kontaktar vi dig via mail eller telefon. Hämtning av varor kan ske när butiken har öppet, se öppettider här. Vi tillhandahåller gratis utlåning av släp till alla våra kunder. Kontakta oss för att boka en släpvagn till dina nya möbler!
LEVERANS INOM SVERIGE
Om du vid köptillfället valt alternativet "Frakt inom Sverige" levereras mindre och större försändelser enligt nedan:
Mindre försändelser (kortare än 150 cm, längd + omkrets max 300 cm och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med DHL och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe (DHL Service Point) efter att du mottagit avisering. Avisering skickas som ett SMS till det angivna mobiltelefonnumret vid beställning. Liggtid hos ombud är 7 dagar, kan i vissa fall förlängas med 7 dagar utan kostnad.
Större försändelser levereras med DHL direkt hem till dig. Försändelsen levereras till tomtgräns eller trappuppgång, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Leveransen telefonaviseras till det telefonnummer du angivit och tidsbokas och levereras därefter till dig vardagar, normalt under ett tidsspann på några timmar som ligger inom tidsperioden kl. 8-17. På vissa orter är leveranstiden mer eller mindre flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att DHL kontaktar dig. Det går även bra att kontakta oss i förväg för viss anpassning av leveranstiden, detta måste göras innan leveransen gått iväg annars tillkommer en ändringsavgift. Till exempel finns på vissa orter tillval som kvällskörning och inbärning.
Observera att vid större försändelser debiterar DHL lagerhyra från och med den fjärde dagen från att du blivit aviserad om godset. Det är därför det bra att du bokar leverans så snart som möjligt, som senast inom fyra dagar från avisering (helgdagar räknas ej). Annars kommer vi efterdebitera dig 250-600 kr per sändning och arbetsdag tills du tagit emot godset. Priset 250-600 kr bestäms i enlighet med DHL's prislista som baseras på fraktdragande vikt. Väldigt stora sändningar med en fraktdragande vikt över 2500 kg debiteras 900 kr eller mer per sändning och arbetsdag.
VIKTIGT: Var noga med att kontrollera att rätt antal paket tagits emot samt undersök varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Emballage ska sparas och dokumenteras.
Alla varor levereras omonterade om inte annat anges i produktinformationen på respektive produktsida på Webbplatsen. Montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte vid leverans. Vill du få dina möbler monterade, få emballage bortforslat, kvällskörning, inbärning eller har andra önskemål? Kontakta oss för mer information.
LEVERANSKOSTNAD INOM SVERIGE
På beställningar över 5000 kr erbjuder vi fri frakt, på utemöbler gäller gränsen 7500 kr. Exkluderade är Svenska Hems sortiment, kedjans unika modeller samt några få utvalda produkter från andra varumärken. Vid köp av dessa produkter och/eller under orderbelopp 5000/7500 kr debiteras det högst angivna beloppet av de val du gjort. Fraktkostnaden framgår tydligt både på varje specifik produktsida och i kassan på Webbplatsen. Vi levererar många produkter även helt fraktfritt, oavsett orderbelopp!
AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK
Du ansvarar för att ta emot eller hämta din försändelse inom den tid som avtalats med oss. Om försändelse går i retur på grund av att du inte har tagit emot eller hämtat ut försändelse inom den avtalade tiden förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift av dig som motsvarar våra kostnader. Avgifternas storlek framgår här nedan.
När din beställning skickas eller finns att hämta på vårt lager får du en leveransbekräftelse via e-post från Bonus Möbler. Har du valt frakt inom Sverige kommer du inom kort bli aviserad av fraktbolaget via SMS, brev, telefon eller e-post. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom två dagar efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta Bonus Möbler.
I de fall brev, postpaket (DHL Service Point) eller lastpall/större paket returneras till Bonus Möbler på grund av att du 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på angivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgett felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Bonus Möbler debitera dig en avgift. För brev och paket (skickade till DHL Service Point eller annat upphämtningsställe) uppgår avgiften per paket till minst 400 kr inkl. moms och för lastpall/större paket (skickade till tomtgräns eller portdörr) till minst 800 kr inkl. moms. Debitering sker antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den summa som återbetalas efter att returen ankommit till Bonus Möbler. I de fall DHL, annat fraktbolag eller Bonus Möbler kommit överens med dig om dag och tid för leverans men du inte finns på plats vid leveranstillfället, tas en extraavgift för ett nytt leveransförsök enligt ovan nämnda belopp.
LEVERANSTID
Leveranstiden som anges på respektive produktsida på Webbplatsen är preliminär och beräknas utifrån den tidpunkt då du mottagit orderbekräftelse. Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits så meddelar vi dig detta snarast möjligt via e-post eller sms när förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till dig gällande leveransförseningar.
LAGERVAROR
Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en längre leveranstid. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din beställning.
BESTÄLLNINGSVAROR
Vid köp av beställningsvaror anges en ungefärlig leveranstid på respektive produktsida på Webbplatsen, vilken kan variera beroende på produkt. Under semestertider och storhelger kan leveranstiden öka från den angivna leveranstiden då vissa fabriker håller stängt. Om du vill veta närmare om just den eller de produkter som du är intresserad av är du välkommen att kontakta oss.
Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.
BETALNING
Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du ska känna dig trygg och kunna välja det betalsätt som passar dig bäst. I samarbete med Klarna erbjuder vi på Webbplatsen flera betalsätt i form av fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning, Swish samt direktbetalning.
För att kunna erbjuda Klarnas betalningsmetoder kan vi komma att behöva dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna när kassan laddas, för att Klarna ska kunna hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt gällande sekretesslagar och Klarnas egen dataskyddsinformation. När du betalar genom Klarna gäller deras köpvillkor som hittas här.
Shopping är kul, men det ska också vara säkert. Klarna använder avancerad säkerhet för att skydda din information och förhindra bedrägerier. Med Klarnas köparskydd slipper du allt ansvar om du skulle bli utsatt för ett bedrägeri. Oavsett val av betalsätt ingår Klarnas köparskydd. Nedan listas betalningsalternativen som vi erbjuder i samarbete med Klarna.
FÅ FÖRST. BETALA SEN
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning. När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 30 dagar från fakturadatum. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas till den e-post som uppgetts vid beställning i samband med att din order skickas från vårt lager.
DELA UPP
Ibland kan det kännas bra att inte ta hela kostnaden på en gång. Genom vårt samarbete med Klarna kan du sprida ut dina kostnader i upp till 36 månader. Du kan skräddarsy din betalningsplan efter just dina behov. Det krävs ingen registrering eller kreditanmälan.
BETALA DIREKT
Med “Betala direkt” genomför du din betalning på en gång men behåller alla de fördelar du får när du handlar genom Klarna. Betalningen kan ske på fyra sätt: med ditt kort (VISA eller Mastercard), via Swish, banköverföring eller genom ett kopplat bankkonto. Väljer du att betala med ett kopplat bankkonto kommer pengarna att dras 1-2 bankdagar efter att vi skickat din beställning. Om Klarna mot förmodan inte kan dra pengarna så skickar de istället en faktura till den mejladress som du använde när du genomförde köpet hos oss.
Kontakta oss om du har några frågor om de olika betalsätten eller om du istället önskar att betala i förskott via bank-/plusgiro.
ÅNGERRÄTT
I enlighet med lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra din beställning inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Ångerrätten gäller under förutsättning att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig eller att du använt/monterat produkten. Alla undantag från ångerrätten framgår under rubriken ”Undantag från ångerrätten”, se nedan.
Om du vill åberopa ångerrätten ska du kontakta oss via e-post med ett klart och tydligt meddelande att du vill ångra ditt köp som även ska innehålla ditt namn, adress, e-postadress, telefonnummer och helst även ordernummer. Det går också bra att använda Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt som går att ladda ned på Konsumentverkets hemsida, www.konsumentverket.se. Meddelande om att du vill ångra ditt köp ska göras inom 14 dagar efter det att du mottagit din vara.
Därefter ska du skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från det att du meddelat oss om att du ångrat ditt köp. Du får tillbaka hela varuvärdet. Leveranskostnaden för returen (returkostnad) står du själv för och betalas av dig.
Om din beställning innehåller flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen att löpa den dag du mottagit den sista varan respektive den sista delen av varan.
Om ångerfristen löper ut en helgdag, lördag eller söndag förlängs ångerfristen till nästa vardag.
Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion så har vi rätt att göra avdrag, ett värdeminskningsavdrag, för detta på återbetalningsbeloppet.
Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 14 dagar, efter att vi mottagit varan. Återbetalning sker på samma betalsätt som vid beställning. Om du använt betalningsalternativet faktura eller delbetalning genom Klarna är det viktigt att du betalar fakturan för att undvika eventuella påminnelseavgifter. Beloppet återbetalas när vi återfått och registrerat returen till vårt lager.
UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTTEN
Ångerrätt gäller inte för köp av beställningsvaror, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara" omfattas således ej av ångerrätten om inte annat är överenskommet.
Ångerrätt gäller inte heller för varor som lämpligen inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl och för de varor med försegling som har brutits av dig.
Om ångerrätt inte gäller för varan så framgår det på Webbplatsen.
Ångerrätten gäller endast privatpersoner ej näringsidkare.
RETUR AV ÅNGRAD VARA SAMT KOSTNAD FÖR RETUR
Kontakta alltid oss före en retur så hjälper vi dig med en returfraktsedel. Du betalar själv för returkostnaden. Kostnaden för detta baseras på godsets storlek, vikt samt varifrån och hur det skickas.
Kostnaden för att returnera en skrymmande vara som inte kan återsändas per post uppskattas uppgå till följande belopp: till exempel en tresitsig soffa som väger 60 kg och har en kubik på 1,8, kostar 900 kr per kubik. Priset är ett exempelpris och inget exakt pris. Priset kan variera kraftigt beroende på vikt, längd, bredd o.s.v.
Du ska returnera varan till följande adress:
Bonus Möbler
Brosslarvägen 26
831 72 Östersund
063-818 00
Om du vill boka frakt på egen hand är det viktigt att tänka på att vi inte löser ut mot postförskott, efterkrav eller hos ombud. I undantagsfall kan vi ordna hämtning hos ombud mot en avgift på 150 kr.
Önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp samt en retur.
Du ansvarar för att emballera varan väl så att den inte skadas vid retur till oss. Förpacka därför ditt paket noga och ta bort eventuella tidigare fraktsedlar. Kontrollera att det är rätt adress till oss. Du står för eventuella skador på varan eller förlust under returtransporten om du har varit vårdslös vid emballering av produkten då varan skickas tillbaka till oss.
AVDRAG PÅ ÅTERBETALNING FÖR ATT VARAN MINSKAT I VÄRDE (VÄRDEMINSKNINGSAVDRAG)
Om den ångrade varan har minskat i värde till följd av att du har använt varan i större omfattning än vad som varit nödvändig för att fastställa varans egenskaper eller funktion förbehåller vi oss rätt att minska det belopp som ska betalas tillbaka till dig (värdeminskningsavdrag).
Värdeminskning kan exempelvis bestå av våra kostnader för rengöring eller reparation och för det fall att varor inte kan säljas som nya, en objektivt motiverad intäktsförlust för oss när vi säljer den returnerade varan som begagnad.
Vid leveranstillfället får du givetvis inspektera varan för att fastställa dess skick och funktion. Det är viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte originalförpackningen som hör till varan eller varan kommer till skada.
DIN SKYLDIGHET ATT ERSÄTTA OSS VID UTÖVANDE AV ÅNGERRÄTTEN
Om du utövar din ångerrätt ska du ersätta oss för:
a) Förhöjda leveranskostnader på grund av ditt val av leveransmetod.
b) Att varan minskat i värde på grund av att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa varans egenskaper eller funktion.
c) En proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan du utövade ångerrätten, under förutsättning att du uttryckligen har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen.
GARANTIER
Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen på respektive produktsida.
Om garanti har lämnats för en vara så har du rätt att vända dig mot den som har lämnat garanti eller liknande utfästelse i enlighet med vad som följer av garantin eller utfästelsen.
REKLAMATION AV VARA
I enlighet med konsumentköplagen (2022:260) har du som kund rätt att reklamera fel på vara som visar sig inom 3 år från det att du mottagit varan. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, ej fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd ej följts. Reklamation av ett synligt fel ska göras omgående. Spara emballage som varan var förpackad i och dokumentera skador på emballage och vara.
Reklamation kan se muntligen eller skriftligen. Av bevisskäl rekommenderas att reklamation sker skriftligen. Vi ser helst att du gör en anmälan om fel på varan genom att fylla i vårt formulär som du hittar här. Du kan även göra en reklamation genom att skicka ett e-postmeddelande till rek@bonusmobler.se som ska innehålla uppgift om ditt namn och kontaktuppgifter, kvitto eller annan handling som visar att du har köpt varan av oss samt med beskrivning av varans fel i text och bilder.
Du är skyldig att meddela oss om varans fel inom skälig tid efter det att du borde ha märkt felet (reklamation). En reklamation som görs inom två månader från det att du märkte felet anses vara inom rätt tid. För transportskador ska du däremot meddela oss omgående, senast inom 48 timmar.
Om det är fel på varan som vi har sålt kan du som kund ha rätt att kräva att felet åtgärdas. Avhjälpande av fel genom i första hand reparation eller reservdel, i andra hand omleverans av ny vara, i tredje hand prisavdrag. Du har rätt att hålla inne betalningen.
TRANSPORTSKADOR
Vid en transportskada, där en försändelse skadats i transporten, måste följande uppfyllas för att reklamation av din försändelse ska vara möjlig:
· Skada måste noteras på fraktsedel hos chaufför vid mottag av försändelse, det är viktigt att du begär en kopia på detta i samband med leverans som du kan skicka till oss.
· Reklamation görs inom 48 timmar via vårt reklamationsformulär som du hittar här eller genom att skicka ett e-postmeddelande till rek@bonusmobler.se.
Vid mottag av försändelse: Kontrollera alltid yttre emballage på din försändelse noga direkt vid leveranstillfället innan fraktsedel signeras. Om emballaget är skadat måste det noteras på chaufförens fraktsedel, det hjälper oss att handlägga ditt ärende på bästa sätt. Ansvaret för varans skick övergår till dig så fort leveransen kvitterats mottagen av transportör.
Reklamation måste ske inom 48 timmar för att skadan ska kunna reklameras hos transportör. Även s.k. dolda transportskador, som upptäcks först när varan packats upp, måste också rapporteras inom 48 timmar till oss. Kontrollera därför omedelbart inre emballage och varans skick efter leverans.
Om produkten är skadad får den inte används förrän vi fått möjlighet att göra en korrekt reklamationsbedömning samt för att minska risken för att produkten inte ska skadas ytterligare. Behåll originalemballaget som varan kom i.
FORCE MAJEURE
Bonus Möbler ansvarar inte för skada eller förseningar som beror på extra ordinära omständigheter eller händelser som står utanför vår kontroll såsom krig, strejk, naturkatastrofer eller andra, force majeure liknande händelser, förseningar hos leverantörer på grund av sådana uppräknade omständigheter, vars verkningar vi inte rimligen hade kunnat undvika eller övervinna utan ekonomiska förluster. Bonus Möbler åtar sig att meddela våra kunder när en sådan omständighet inträffar. Om en sådan händelse inträffar har Bonus Möbler och du som kund rätt att frånträda Avtalet med omedelbar verkan utan krav på ersättning eller skadestånd från den andra parten.
TVIST
Om du inte är nöjd med vårt beslut har du som konsument möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vår policy är att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket.
Utöver Allmänna reklamationsnämnden kan du som konsument även vända dig till EU-kommissionens onlineplattform för att få tvisten prövad. Som finns tillgänglig på EU-kommissionens hemsida, ec.europa.eu/odr.
Tvist om tillämpning eller tolkning av dessa köp- och leveransvillkor skall ske enligt svensk lag och avgöras i svensk allmän domstol.
INTEGRITETSPOLICY OCH COOKIES
Bonus Möbler värnar om dina personuppgifter, vi lägger därför stor vikt vid att skydda din integritet. Denna integritetspolicy förklarar och förtydligar hur vi som personuppgiftsansvarig behandlar våra besökares och kunders personuppgifter enligt (EU) 2016/279, den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Genom att använda vår webbplats godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med denna integritetspolicy. När du betalar med Klarna gäller deras dataskyddspolicy för de uppgifter som de hanterar. Du hittar Klarnas dataskyddspolicy här.
VAD ÄR PERSONUPPGIFTER?
Personuppgifter är information om en identifierad eller identifierbar fysisk person. Det kan exempelvis vara namn, personnummer, e-postadress, adress, ip-adress eller foton.
VILKA PERSONUPPGIFTER SAMLAR VI IN?
När du handlar i vår nätbutik lämnar du personuppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Uppgifterna behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig och leverera dina varor. I de fall fakturabetalning eller delbetalning används så kommer även personnummer att samlas in.
Vi samlar även in hur våra besökare använder webbplatsen och användarna upplever informationen, via din IP-adress, information om dina webbläsarinställningar och hur ditt operativsystem använder sidorna. Denna information behandlas med stöd av intresseavvägning och används för statistik och för att utveckla webbplatsens innehåll och funktioner.
SYFTET MED BEHANDLING AV DINA PERSONUPPGIFTER
Den information vi samlar in från dig kan användas för något av följande ändamål:
• FULLGÖRA AVTAL
För att vi ska kunna producera och leverera den vara som du köpt av oss. Vi behöver även spara dina personuppgifter för betalning, eventuella reklamationer och garantiärenden samt legala krav.
• FÖRBÄTTRA OCH OPTIMERA VÅR WEBBSIDA
Vi strävar ständigt efter att förbättra webbplatsen baserat på dina uppgifter och synpunkter. Med hjälp av den information som vi samlar in kan vi analysera användningen och utveckla vår webbplats.
• KUNDKOMMUNIKATION
Den e-postadress och mobiltelefonnummer du anger kan användas för att skicka information och uppdateringar om din order, produktnyheter, erbjudanden och övrig marknadsföring.
• MOTTAGARE AV PERSONUPPGIFTERNA
Vi säljer inte eller på annat sätt överför din personliga information till tredje part. Undantag är betrodda leverantörer som hjälper oss att hantera webbplatsen, driva vår verksamhet, leverera de varor du beställt. Med dessa parter finns biträdesavtal som reglerar hur personuppgifterna får användas och hur de ska skyddas. Vi kan också dela din personliga information där vi finner det nödvändigt för att följa lagstadgade krav eller skydda våra eller andras rättigheter, egendom eller säkerhet. Anonymiserad information som samlas in från webbplatsen om besökare får emellertid lämnas till tredje part för marknadsföring, statistik eller annan användning. Om dina personuppgifter kommer att delges med andra mottagare än de som anges i denna integritetspolicy, kommer vi att ge dig information om detta när vi samlar in dina personuppgifter och du ger oss ditt samtycke.
• COOKIES
Cookies är små filer som en webbplats eller tjänsteleverantör skickar till datorns hårddisk via webbläsaren (om du tillåter) och som gör att webbplatsen känner igen din webbläsare och kan hämta och komma ihåg viss information. Vi använder cookies för att utföra vissa viktiga funktioner och förbättra användarupplevelsen på vår nätbutik samt sammanställa statistik om trafik och kommunikation på webbplatsen. Cookies används också för kommunikationsändamål för att förbättra vår kundkommunikation samt att mäta webbplatsen. Cookies berättar om vad webbplatsens användare har besökt, hjälper oss att mäta och rikta våra reklam- och marknadsaktiviteter samt sökresultat via internet-sökmotorer och ge oss information om våra användare så att vi kan utveckla våra onlinetjänster. Om du har aktiverat cookies i din webbläsare kan din cookieinformation användas för att förbättra vår kommunikation med dig via e-post, nyhetsbrev och så vidare. Du kan också välja att stänga av cookies i din webbläsare och / eller radera lagrade cookies i din webbläsare. Observera att blockering av cookies kan påverka webbplatsens funktionalitet.
• HUR LÄNGE VI BEHÅLLER DIN PERSONLIGA INFORMATION
Vi sparar endast dina personuppgifter så länge det är relevant för det syfte som det ursprungligen samlades in för. Vi betraktar dig som aktiv kund upp till 36 månader från ditt senaste köptillfälle. Efter denna tid sparas endast uppgifter om dig utifrån legala krav som tex bokföringslag eller skattelagstiftning.
• DINA PERSONLIGA RÄTTIGHETER
Du har rätt att begära ett utdrag om vilka personuppgifter vi har om dig genom att skriftligen begära ett registerutdrag. Detta kan göras kostnadsfritt en gång om året. Du har också rätt att begära att felaktiga uppgifter om dig ska rättas, liksom möjligheten att begära att vi tar bort din personliga information. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter och att förbjuda användningen av din personliga information för direkt marknadsföring. Vi är då skyldiga att upphöra med behandlingen utom i de fall där legala krav finns. För att lämna in en förfrågan, vänligen kontakta oss för mer information. Du har rätt att lämna eventuella klagomål på vår behandling av dina personuppgifter till den nationella tillsynsmyndigheten.
ÄNDRINGAR I DENNA INTEGRITETSPOLICY
Bonus Möbler förbehåller sig rätten att uppdatera eller ändra denna policy när som helst och du bör regelbundet besöka denna webbplats för att få den senaste versionen. Om du har några frågor angående denna integritetspolicy, vår behandling av personuppgifter eller vill kontakta oss angående dina personuppgifter, hör av dig till oss på mail: info@bonusmobler.se
Klicka här om du vill läsa mer om cookies eller ändra ditt samtycke till cookies.
Köp- och leveransvillkoren är fastställda med senast uppdatering av Bonus Möbler 2024-02-27 (samtycke om cookies).