Köpvillkoren gäller köp via nätbutiken, www.bonusmobler.se. Vid köp i vår fysiska butik i Östersund gäller delvis andra villkor.
ALLMÄNNA VILLKOR
ÅLDER
För att kunna beställa en produkt i Bonus Möblers nätbutik måste du ha fyllt 18 år.
KÖP
Avtal om köp sker när du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en beställning och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.
RESERVATIONER
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i övrig kommunikation. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i vårt sortiment och att i efterhand korrigera felaktig prissättning utan föregående avisering. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar. Samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker om inte annat är specificerat i beskrivningen.
Provbitar och bilder kan inte garantera att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så kan endast provet vara indikativt. Provbitar av naturmaterial och särskilt sten med marmorering kan skilja mer eller mindre mellan olika materialbitar.
FORCE MAJEURE
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i situationer där detta är tillämpbart.
PRISER
I våra priser ingår 25% moms. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser att det är befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.
LEVERANS
Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Gotland och Öland omfattas inte av detta undantag.
Leverans sker alltid så snart som möjligt, det vill säga så kan leverans ske utanför den cirka leveranstid som är angiven på respektive produktsida. Om du vill ha större kontroll på leveranstiden, om du till exempel inte alltid är på plats, ber vi dig att ange det vid beställning eller kontakta oss i god tid före leverans så kan vi stämma av med dig innan leveransen skickas – säger du till först när leveransen redan skickats iväg tillkommer en avgift för eventuell ändring.
Om du har andra frågor om din beställning/leverans, som till exempel delleverans (extraavgift kan tillkomma) är du välkommen att kontakta oss.
HÄMTA VARORNA SJÄLV
Du kan alltid välja att hämta dina varor själv på vårt lager på Brosslarvägen 26, Östersund (samma adress som vår fysiska butik). Så fort varorna har kommit till vårt lager kontaktar vi dig via telefon eller mail. Hämtning av varor kan ske när butiken har öppet, se öppettider här. Vi tillhandahåller gratis utlåning av släp till alla våra kunder. Kontakta oss för att boka en släpvagn till dina nya möbler!
LEVERANS INOM SVERIGE
Om du vid köptillfället valt alternativet "Frakt inom Sverige" levereras mindre och större försändelser enligt nedan:
Mindre försändelser (kortare än 150 cm, längd + omkrets max 300 cm och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med DHL och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe (DHL Service Point) efter att du mottagit avisering. Avisering skickas som ett SMS till det angivna mobiltelefonnumret vid beställning.
Större försändelser levereras med DHL direkt hem till dig. Försändelsen levereras till tomtgräns eller trappuppgång, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Leveransen telefonaviseras till det telefonnummer du angivit och tidsbokas och levereras därefter till dig vardagar, normalt under ett tidsspann på några timmar som ligger inom tidsperioden kl. 8-17. På vissa orter är leveranstiden mer eller mindre flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att DHL kontaktar dig. Det går även bra att kontakta oss i förväg för viss anpassning av leveranstiden, detta måste göras innan leveransen gått iväg annars tillkommer en ändringsavgift. Till exempel finns på vissa orter tillval som kvällskörning och inbärning.
Observera att vid större försändelser debiterar DHL lagerhyra från och med den fjärde dagen från att du blivit aviserad om godset. Det är därför det bra att du bokar leverans så snart som möjligt, som senast inom fyra dagar från avisering (helgdagar räknas ej). Annars kommer vi efterdebitera dig 250-600 kr per sändning och arbetsdag tills du tagit emot godset. Priset 250-600 kr bestäms i enlighet med DHL's prislista som baseras på fraktdragande vikt. Väldigt stora sändningar med en fraktdragande vikt över 2500 kg debiteras 900 kr eller mer per sändning och arbetsdag.
VIKTIGT: Var noga med att kontrollera att rätt antal paket tagits emot samt undersök varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Emballage ska sparas och dokumenteras.
Alla varor levereras omonterade om inte annat anges i produktinformationen på respektive produktsida. Montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte vid leverans. Vill du få dina möbler monterade, få emballage bortforslat, kvällskörning, inbärning eller har andra önskemål? Kontakta oss för mer information.
LEVERANSKOSTNAD INOM SVERIGE
På beställningar över 5000 kr erbjuder vi fri frakt, på utemöbler gäller gränsen 7500 kr. Exkluderade är Svenska Hems sortiment, kedjans unika modeller samt några få utvalda produkter från andra varumärken. Vid köp av dessa produkter och/eller under orderbelopp 5000/7500 kr debiteras det högst angivna beloppet av de val du gjort. Fraktkostnaden framgår tydligt både på varje specifik produktsida och i kassan. Vi levererar många produkter även helt fraktfritt, oavsett orderbelopp!
AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK
Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Bonus Möbler samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom tre arbetsdagar efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.
I de fall brev, postpaket (DHL Service Point) eller lastpall/större paket returneras till Bonus Möbler av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på angivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgett felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Bonus Möbler debitera beställaren en avgift. För brev och paket (skickade till DHL Service Point eller annat upphämtningsställe) uppgår avgiften per paket till minst 400 kr inkl. moms och för lastpall/större paket (skickade till tomtgräns eller portdörr) till minst 800 kr inkl. moms. Debitering sker antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Bonus Möbler. I de fall DHL, annat fraktbolag eller Bonus Möbler kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, tas en extraavgift för ett nytt leveransförsök ut enligt ovan nämnda belopp.
LEVERANSTID
Leveranstiden anges på respektive produktsida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din beställning tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits på webbplatsen så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.
LAGERVAROR
Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en leveranstid på 1-2 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din beställning. För en del varor kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall (t.ex. 1-8 veckor). Detta är varor som vi normalt lagerför men som har en något längre leveranstid om de tar slut på våra lagerhyllor.
BESTÄLLNINGSVAROR
Vid köp av beställningsvaror anges en ungefärlig leveranstid på respektive produktsida, vilken kan variera beroende på produkt (t.ex. 1-2 veckor eller 4-6 veckor). Under semestertider och storhelger kan leveranstiden öka något från den angivna leveranstiden då vissa fabriker håller stängt, om du vill veta närmare om just den eller de produkter som du är intresserad av är du välkommen att kontakta oss.
Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.
BETALNING
Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du ska känna dig trygg och kunna välja det betalsätt som passar dig bäst. I samarbete med Klarna erbjuder vi i nätbutiken flera betalsätt i form av fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning, Swish samt direktbetalning.
För att kunna erbjuda Klarnas betalningsmetoder kan vi komma att behöva dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna när kassan laddas, för att Klarna ska kunna hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt gällande sekretesslagar och Klarnas egen dataskyddsinformation. När du betalar genom Klarna gäller deras köpvillkor som hittas här.
Shopping är kul, men det ska också vara säkert. Klarna använder avancerad säkerhet för att skydda din information och förhindra bedrägerier. Med Klarnas köparskydd slipper du allt ansvar om du skulle bli utsatt för ett bedrägeri. Oavsett val av betalsätt ingår Klarnas köparskydd. Nedan listas betalningsalternativen som vi erbjuder i samarbete med Klarna.
FÅ FÖRST. BETALA SEN
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning. När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 30 dagar från fakturadatum. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas till den e-post som uppgetts vid beställning i samband med att din order skickas från vårt lager.
DELA UPP
Ibland kan det kännas bra att inte ta hela kostnaden på en gång. Genom vårt samarbete med Klarna kan du sprida ut dina kostnader i upp till 36 månader. Du kan skräddarsy din betalningsplan efter just dina behov. Det krävs ingen registrering eller kreditanmälan.
BETALA DIREKT
Med “Betala direkt” genomför du din betalning på en gång men behåller alla de fördelar du får när du handlar genom Klarna. Betalningen kan ske på fyra sätt: med ditt kort (VISA eller Mastercard), via Swish, banköverföring eller genom ett kopplat bankkonto. Väljer du att betala med ett kopplat bankkonto kommer pengarna att dras 1-2 bankdagar efter att vi skickat din beställning. Om Klarna mot förmodan inte kan dra pengarna så skickar de istället en faktura till den mejladress som du använde när du genomförde köpet hos oss.
I fysiska butiken i Östersund kan du betala med kort, faktura eller delbetalning i samarbete med Santander. Kontakta oss om du har några frågor om de olika betalsätten eller om du istället önskar att betala i förskott via bank-/plusgiro.
ÅNGERRÄTT
Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Ångerrätten gäller förutsatt att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig eller att du använt/monterat produkten, mer om undantag från ångerrätten kan du läsa lite längre ned.
Om en artikel finns i lager vid beställningstillfället innefattas den alltid av ångerrätten.
Kontakta oss inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning för att åberopa ångerrätten, därefter ska varan skickas tillbaka till oss inom 14 dagar från att du meddelat oss om att du ångrat ditt köp. Du får hela köpesumman tillbaka (ej eventuell fraktkostnad), leveranskostnaden för returen står du själv för. Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet.
Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara, ange det angivna namnet på beställningen och ordernummer. Observera att eventuell faktura måste betalas även om du returnerar varan för att undvika eventuella påminnelseavgifter. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Återbetalning sker på samma sätt som valt betalsätt vid beställning.
Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara som vi inte lagerhåller, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och/eller produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara" omfattas således ej av öppet köp eller bytesrätt om ej annat är överenskommet.
Vid leveranstillfället får du givetvis inspektera varan för att fastställa dess skick och funktion men om du använt eller monterat varan och kastat eller skadat originalemballaget gäller inte ångerrätten. Det är därför viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte förpackning eller vara kommer till skada. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats.
Ångerrätten gäller endast privatpersoner ej näringsidkare.
RETUR AV VARA
Returrätten gäller om din vara inte är en beställningsvara eller att du använt/monterat produkten, mer om undantag från returrätten kan du läsa ovanför under rubriken Ångerrätt. Under förutsättning att varan inte är undantagen från returrätten, är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick har du rätt att returnera din vara.
Kontakta oss alltid före en retur så hjälper vi dig med en returfraktsedel. Du betalar själv för returkostnaden. Kostnaden för detta baseras på godsets storlek, vikt samt varifrån och hur det skickas. Om du vill veta en ungefärlig returkostnad innan köp går det bra att kontakta oss.
Om du vill boka frakt på egen hand är det viktigt att tänka på att vi inte löser ut mot postförskott, efterkrav eller hos ombud. I undantagsfall kan vi ordna hämtning hos ombud mot en avgift på 150 kr.
Önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp samt en retur.
Den returnerade varan är i din ägo tills vi mottagit returen, därför är det viktigt att varan inte kommer till skada under frakten. Förpacka därför ditt paket noga och ta bort eventuella tidigare fraktsedlar. Du står för eventuella skador och merkostnader under transporten då varan skickas tillbaka till oss.
REKLAMATION AV VARA
KONSUMENTKÖPLAGEN
I enlighet med konsumentköplagen (1990:932) har du som kund reklamationsrätt av fabrikationsfel inom 3 år från det att du mottagit varan. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, ej fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd ej följts. Reklamation av ett synligt fel behöver göras omgående. Emballage ska sparas och dokumenteras.
Om du önskar reklamera en vara gör du en reklamationsansökan genom vårt reklamationsformulär som du hittar här.
TRANSPORTSKADOR
Vi ansvarar för skador som uppkommit vid transporten eller leveransen till dig som kund. När du tar emot din leverans åligger det dig som kund att undersöka om paketet är skadat innan du signerar leveranssedeln. Kontrollera alltid din försändelse noga direkt vid leveranstillfället. Inspektera yttre och inre emballage och kartonger eller annan förpackning som varorna kom i. Om paketet eller din vara är skadat ska detta noteras direkt på leveranssedeln och dokumenteras med bild och text.
Om du mottagit en leverans som på något vis har en skada i emballage och/eller där varan är defekt vid uppackning är det viktigt att du på en gång dokumenterar detta i text och bild. Fota följande: 1. yttre och inre emballage, 2. medföljande fraktsedel från transportören, 3. varan du mottagit. Gör en ansökan om reklamation inom tre (3) dagar från leveranstillfället genom vårt reklamationsformulär som du hittar här.
Behåll originalemballaget som varan kom i. Produkten får ej användas tills vidare.
Har leveranssedeln signerats utan anmärkning och/eller inget underlag på emballage/förpackning finns att tillgå kan varans eventuella transportskada ej styrkas att den uppkommit under leveransen och därmed kommer reklamationen att avslås i sin helhet.
TVIST
Om du inte är nöjd med vårt beslut har du som konsument möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden. Vår policy är att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket.
GARANTIER
Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen på respektive produktsida.
INTEGRITETSPOLICY OCH COOKIES
Bonus Möbler värnar om dina personuppgifter, vi lägger därför stor vikt vid att skydda din integritet. Denna integritetspolicy förklarar och förtydligar hur vi som personuppgiftsansvarig behandlar våra besökares och kunders personuppgifter enligt (EU) 2016/279, den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Genom att använda vår webbplats godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med denna integritetspolicy. När du betalar med Klarna gäller deras dataskyddspolicy för de uppgifter som de hanterar. Du hittar Klarnas dataskyddspolicy här.
VAD ÄR PERSONUPPGIFTER?
Personuppgifter är information om en identifierad eller identifierbar fysisk person. Det kan exempelvis vara namn, personnummer, e-postadress, adress, ip-adress eller foton.
VILKA PERSONUPPGIFTER SAMLAR VI IN?
När du handlar i vår nätbutik lämnar du personuppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Uppgifterna behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig och leverera dina varor. I de fall fakturabetalning eller delbetalning används så kommer även personnummer att samlas in.
Vi samlar även in hur våra besökare använder webbplatsen och användarna upplever informationen, via din IP-adress, information om dina webbläsarinställningar och hur ditt operativsystem använder sidorna. Denna information behandlas med stöd av intresseavvägning och används för statistik och för att utveckla webbplatsens innehåll och funktioner.
SYFTET MED BEHANDLING AV DINA PERSONUPPGIFTER
Den information vi samlar in från dig kan användas för något av följande ändamål:
• FULLGÖRA AVTAL
För att vi ska kunna producera och leverera den vara som du köpt av oss. Vi behöver även spara dina personuppgifter för betalning, eventuella reklamationer och garantiärenden samt legala krav.
• FÖRBÄTTRA OCH OPTIMERA VÅR WEBBSIDA
Vi strävar ständigt efter att förbättra webbplatsen baserat på dina uppgifter och synpunkter. Med hjälp av den information som vi samlar in kan vi analysera användningen och utveckla vår webbplats.
• KUNDKOMMUNIKATION
Den e-postadress och mobiltelefonnummer du anger kan användas för att skicka information och uppdateringar om din order, produktnyheter, erbjudanden och övrig marknadsföring.
• MOTTAGARE AV PERSONUPPGIFTERNA
Vi säljer inte eller på annat sätt överför din personliga information till tredje part. Undantag är betrodda leverantörer som hjälper oss att hantera webbplatsen, driva vår verksamhet, leverera de varor du beställt. Med dessa parter finns biträdesavtal som reglerar hur personuppgifterna får användas och hur de ska skyddas. Vi kan också dela din personliga information där vi finner det nödvändigt för att följa lagstadgade krav eller skydda våra eller andras rättigheter, egendom eller säkerhet. Anonymiserad information som samlas in från webbplatsen om besökare får emellertid lämnas till tredje part för marknadsföring, statistik eller annan användning. Om dina personuppgifter kommer att delges med andra mottagare än de som anges i denna integritetspolicy, kommer vi att ge dig information om detta när vi samlar in dina personuppgifter och du ger oss ditt samtycke.
• COOKIES
Cookies är små filer som en webbplats eller tjänsteleverantör skickar till datorns hårddisk via webbläsaren (om du tillåter) och som gör att webbplatsen känner igen din webbläsare och kan hämta och komma ihåg viss information. Vi använder cookies för att utföra vissa viktiga funktioner och förbättra användarupplevelsen på vår nätbutik samt sammanställa statistik om trafik och kommunikation på webbplatsen. Cookies används också för kommunikationsändamål för att förbättra vår kundkommunikation samt att mäta webbplatsen. Cookies berättar om vad webbplatsens användare har besökt, hjälper oss att mäta och rikta våra reklam- och marknadsaktiviteter samt sökresultat via internet-sökmotorer och ge oss information om våra användare så att vi kan utveckla våra onlinetjänster. Om du har aktiverat cookies i din webbläsare kan din cookieinformation användas för att förbättra vår kommunikation med dig via e-post, nyhetsbrev och så vidare. Du kan också välja att stänga av cookies i din webbläsare och / eller radera lagrade cookies i din webbläsare. Observera att blockering av cookies kan påverka webbplatsens funktionalitet.
• HUR LÄNGE VI BEHÅLLER DIN PERSONLIGA INFORMATION
Vi sparar endast dina personuppgifter så länge det är relevant för det syfte som det ursprungligen samlades in för. Vi betraktar dig som aktiv kund upp till 36 månader från ditt senaste köptillfälle. Efter denna tid sparas endast uppgifter om dig utifrån legala krav som tex bokföringslag eller skattelagstiftning.
• DINA PERSONLIGA RÄTTIGHETER
Du har rätt att begära ett utdrag om vilka personuppgifter vi har om dig genom att skriftligen begära ett registerutdrag. Detta kan göras kostnadsfritt en gång om året. Du har också rätt att begära att felaktiga uppgifter om dig ska rättas, liksom möjligheten att begära att vi tar bort din personliga information. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter och att förbjuda användningen av din personliga information för direkt marknadsföring. Vi är då skyldiga att upphöra med behandlingen utom i de fall där legala krav finns. För att lämna in en förfrågan, vänligen kontakta oss för mer information. Du har rätt att lämna eventuella klagomål på vår behandling av dina personuppgifter till den nationella tillsynsmyndigheten.
ÄNDRINGAR I DENNA INTEGRITETSPOLICY
Bonus Möbler förbehåller sig rätten att uppdatera eller ändra denna policy när som helst och du bör regelbundet besöka denna webbplats för att få den senaste versionen. Om du har några frågor angående denna integritetspolicy, vår behandling av personuppgifter eller vill kontakta oss angående dina personuppgifter, hör av dig till oss på mail: info@bonusmobler.se
Klicka här om du vill läsa mer om cookies eller ändra ditt samtycke till cookies.
Köp- och leveransvillkoren är fastställda med senast uppdatering av Bonus Möbler 2024-02-27 (samtycke om cookies).