Köp- och leveransvillkor

 
 
KONTAKT:
Vi på Bonus Möbler är måna om att du som kund ska känna dig trygg och omhändertagen, så tveka inte att höra av dig om du undrar över något.

E-POST
info@bonusmobler.se

TELEFON
063-818 00
Köpvillkoren gäller köp via nätbutiken, www.bonusmobler.se. Vid köp i vår fysiska butik i Östersund gäller delvis andra villkor.

ALLMÄNNA VILLKOR

ÅLDER
För att kunna beställa en produkt i Bonus Möblers nätbutik måste du ha fyllt 18 år.

KÖP
Avtal om köp sker när du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en beställning och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.

FELAKTIGA UPPGIFTER
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuellt felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

TRYCKFEL
Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt skildrar produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har eller vilka inställningar den har.

FORCE MAJEURE
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i situationer där detta är tillämpbart.

PRISER

I våra priser ingår 25% moms. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser att det är befogat. Vi reserverar oss för eventuellt felaktiga priser på grund av exempelvis ”tryckfel”.

LEVERANS

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Gotland och Öland omfattas inte av detta undantag. Kontakta oss om du önskar delleverans, en extra avgift kan tillkomma eller om du har andra frågor om din leverans.

HÄMTA VARORNA SJÄLV
Du kan alltid välja att hämta dina varor själv på vårt lager på Brosslarvägen 26, Östersund (samma adress som vår fysiska butik). Så fort varorna har kommit till vårt lager kontaktar vi dig via telefon eller mail. Hämtning av varor kan ske när butiken har öppet, se öppettider här. Vi tillhandahåller gratis utlåning av släp till alla våra kunder. Kontakta oss för att boka en släpvagn till dina nya möbler!

LEVERANS INOM SVERIGE
Om du vid köptillfället valt alternativet "Frakt inom Sverige" levereras mindre och större försändelser enligt nedan:

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med DHL och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe (DHL Service Point) efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

Större försändelser levereras med våra egna bilar eller DHL direkt hem till dig. Försändelsen levereras till tomtgräns eller trappuppgång, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit och tidsbokas och levereras därefter till dig vardagar kl. 8-17. På vissa orter är leveranstiden mer eller mindre flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att leveransavdelningen alternativt DHL kontaktar dig.

Viktigt: Var noga med att kontrollera att rätt antal paket tagits emot samt undersök varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens.

Alla varor levereras omonterade om inte annat anges i produktinformationen på respektive produktsida. Montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte vid leverans. Vill du få dina möbler monterade, få emballage bortforslat eller har andra önskemål? Kontakta oss för mer information.

LEVERANSKOSTNAD INOM SVERIGE
Fraktkostnaden varierar beroende på produktval, avgiften kan ses på respektive produktsida eller i kassan. Vid köp av flera produkter debiteras det högst angivna beloppet av de val du gjort. Vi levererar dock många produkter helt fraktfritt!

AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK
Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Bonus Möbler samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.
 
I de fall brev, postpaket (DHL Service Point) eller lastpall/större paket returneras till Bonus Möbler av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på angivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgett felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Bonus Möbler debitera beställaren en avgift. För brev och paket (skickade till DHL Service Point eller annat upphämtningsställe) uppgår avgiften till 300 kr inkl. moms och för lastpall/större paket (skickade till tomtgräns eller portdörr) till 600 kr inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka vår kostnad för administration och eventuell returfrakt. Debitering sker antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Bonus Möbler. I de fall DHL, annat fraktbolag eller Bonus Möbler kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, tas en extra avgift för ett nytt leveransförsök ut enligt ovan nämnda belopp.

LEVERANSTID

Leveranstiden anges på respektive produktsida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din beställning tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits på webbplatsen så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

LAGERVAROR
Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en leveranstid på 1-2 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din beställning. För en del varor kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall (t.ex. 1-8 veckor). Detta är varor som vi normalt lagerför men som har en något längre leveranstid om de tar slut på våra lagerhyllor.

BESTÄLLNINGSVAROR
Vid köp av beställningsvaror anges en ungefärlig leveranstid på respektive produktsida, vilken kan variera beroende på produkt (t.ex. 1-2 veckor eller 4-6 veckor). Under semestertider och storhelger kan leveranstiden öka något från den angivna leveranstiden då vissa fabriker håller stängt, om du vill veta närmare om just den eller de produkter som du är intresserad av är du välkommen att kontakta oss.

BETALNING

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort, swish, fakturabetalning eller delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. I butiken i Östersund kan du betala med kredit-/bankkort eller delbetala med eller utan ränta. Kontakta oss om du istället önskar betala i förskott via bank-/plusgiro eller har några frågor om de olika betalsätten.

KORTBETALNING
Vi erbjuder trygg och säker kortbetalning med Visa, Mastercard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Ecster som är certifierade enligt PCI-DSS. Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är ett autentiseringssystem för säkra kortbetalningar från Visa och Mastercard. Om du väljer att identifiera dig med BankID/Mobilt BankID kan du välja att spara ditt kort i Ecster Pay för att underlätta vid framtida köp.

SWISH
Är du ansluten till Swish kan du betala via din Swish-app. Öppna upp appen i din mobila enhet och godkänn betalningen med ditt Mobila BankID. Efter genomfört köp dras pengarna direkt från ditt bankkonto.

FAKTURABETALNING
I samarbete med Ecster erbjuder vi privatpersoner att handla mot 14 dagars faktura. En fakturaavgift på 29 kr tillkommer. Fakturan skickas i samband med leverans till den e-postadress du angav vid köptillfället. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år. Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. Kreditgivare är Ecster AB. Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. I dagsläget kan vi inte erbjuda företagskunder att handla mot faktura vid köp i nätbutikens kassa, men kontakta oss per mail eller telefon så hjälper vi er med en manuell faktura.

DELBETALNING
Ibland kan det kännas bra att inte ta hela kostnaden på en gång. Genom vårt samarbete med Ecster erbjuder vi delbetalning i den takt som passar dig. Ecster erbjuder privatpersoner att teckna ett kontokreditavtal och delbetalning av köp. I kassan väljer du delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan när som helst välja att betala köpet i sin helhet. Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. Kreditgivare är Ecster AB. Förutsättning för att ansöka om att delbetala är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

ÅNGERRÄTT

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Observera att täcken, sovkuddar, sängkläder, sovplagg, madrasser samt handdukar ingår i ångerrätten förutsatt att förpackningen är obruten. Bruten förpackning kan ej ersättas då detta räknas som hygienartiklar. Du får hela köpesumman tillbaka (ej eventuell fraktkostnad), leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, om inte har Bonus Möbler rätt att ta ut en avgift. Varan ska returneras med sin originalförpackning. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara, ange det angivna namnet på beställningen och ordernummer, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Observera att eventuell faktura måste betalas även om du returnerar varan. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.

Observera att ångerrätt/returrätt inte gäller för företagskunder.

RETUR AV VARA

Under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick har du rätt att returnera din vara. Vid retur av vara står du själv för returkostnaden. Returrätten gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett specifikt tyg och färg. Returrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Kontakta oss alltid före en retur, önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp samt en retur.

REKLAMATION AV VARA

KONSUMENTKÖPLAGEN
Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss innan du returnerar varan till oss. Observera att när du returnerar en produkt klistra ej etiketter eller frimärken direkt på originalembalaget. Packa din retur med ett ytterembalage kring produktens originalkartong. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.

TRANSPORTSKADOR
Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, kontakta vår reklamationsavdelning.

TVIST
Om du inte är nöjd med vårt beslut har du som konsument möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden. Vår policy är att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket.

GARANTIER

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen på respektive produktsida.

INTEGRITETSPOLICY OCH COOKIES

Bonus Möbler värnar om dina personuppgifter, vi lägger därför stor vikt vid att skydda din integritet. Denna integritetspolicy förklarar och förtydligar hur vi som personuppgiftsansvarig behandlar våra besökares och kunders personuppgifter enligt (EU) 2016/279, den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Genom att använda vår webbplats godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med denna integritetspolicy.

VAD ÄR PERSONUPPGIFTER?
Personuppgifter är information om en identifierad eller identifierbar fysisk person. Det kan exempelvis vara namn, personnummer, e-postadress, adress, ip-adress eller foton.

VILKA PERSONUPPGIFTER SAMLAR VI IN?
När du handlar i vår nätbutik lämnar du personuppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Uppgifterna behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig och leverera dina varor. I de fall fakturabetalning eller delbetalning används så kommer även personnummer att samlas in.

Vi samlar även in hur våra besökare använder webbplatsen och användarna upplever informationen, via din IP-adress, information om dina webbläsarinställningar och hur ditt operativsystem använder sidorna. Denna information behandlas med stöd av intresseavvägning och används för statistik och för att utveckla webbplatsens innehåll och funktioner.

SYFTET MED BEHANDLING AV DINA PERSONUPPGIFTER
Den information vi samlar in från dig kan användas för något av följande ändamål:
• FULLGÖRA AVTAL
För att vi ska kunna producera och leverera den vara som du köpt av oss. Vi behöver även spara dina personuppgifter för betalning, eventuella reklamationer och garantiärenden samt legala krav.

• FÖRBÄTTRA OCH OPTIMERA VÅR WEBBSIDA
Vi strävar ständigt efter att förbättra webbplatsen baserat på dina uppgifter och synpunkter. Med hjälp av den information som vi samlar in kan vi analysera användningen och utveckla vår webbplats.

• KUNDKOMMUNIKATION
Den e-postadress och mobiltelefonnummer du anger kan användas för att skicka information och uppdateringar om din order, produktnyheter, erbjudanden och övrig marknadsföring.

• MOTTAGARE AV PERSONUPPGIFTERNA
Vi säljer inte eller på annat sätt överför din personliga information till tredje part. Undantag är betrodda leverantörer som hjälper oss att hantera webbplatsen, driva vår verksamhet, leverera de varor du beställt. Med dessa parter finns biträdesavtal som reglerar hur personuppgifterna får användas och hur de ska skyddas. Vi kan också dela din personliga information där vi finner det nödvändigt för att följa lagstadgade krav eller skydda våra eller andras rättigheter, egendom eller säkerhet. Anonymiserad information som samlas in från webbplatsen om besökare får emellertid lämnas till tredje part för marknadsföring, statistik eller annan användning. Om dina personuppgifter kommer att delges med andra mottagare än de som anges i denna integritetspolicy, kommer vi att ge dig information om detta när vi samlar in dina personuppgifter och du ger oss ditt samtycke.

• COOKIES
Cookies är små filer som en webbplats eller tjänsteleverantör skickar till datorns hårddisk via webbläsaren (om du tillåter) och som gör att webbplatsen känner igen din webbläsare och kan hämta och komma ihåg viss information. Vi använder cookies för att utföra vissa viktiga funktioner och förbättra användarupplevelsen på vår nätbutik samt sammanställa statistik om trafik och kommunikation på webbplatsen. Cookies används också för kommunikationsändamål för att förbättra vår kundkommunikation samt att mäta webbplatsen. Cookies berättar om vad webbplatsens användare har besökt, hjälper oss att mäta och rikta våra reklam- och marknadsaktiviteter samt sökresultat via internet-sökmotorer och ge oss information om våra användare så att vi kan utveckla våra onlinetjänster. Om du har aktiverat cookies i din webbläsare kan din cookieinformation användas för att förbättra vår kommunikation med dig via e-post, nyhetsbrev och så vidare. Du kan också välja att stänga av cookies i din webbläsare och / eller radera lagrade cookies i din webbläsare. Observera att blockering av cookies kan påverka webbplatsens funktionalitet.

• HUR LÄNGE VI BEHÅLLER DIN PERSONLIGA INFORMATION
Vi sparar endast dina personuppgifter så länge det är relevant för det syfte som det ursprungligen samlades in för. Vi betraktar dig som aktiv kund upp till 36 månader från ditt senaste köptillfälle. Efter denna tid sparas endast uppgifter om dig utifrån legala krav som tex bokföringslag eller skattelagstiftning.

• DINA PERSONLIGA RÄTTIGHETER
Du har rätt att begära ett utdrag om vilka personuppgifter vi har om dig genom att skriftligen begära ett registerutdrag. Detta kan göras kostnadsfritt en gång om året. Du har också rätt att begära att felaktiga uppgifter om dig ska rättas, liksom möjligheten att begära att vi tar bort din personliga information. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter och att förbjuda användningen av din personliga information för direkt marknadsföring. Vi är då skyldiga att upphöra med behandlingen utom i de fall där legala krav finns. För att lämna in en förfrågan, vänligen kontakta oss för mer information. Du har rätt att lämna eventuella klagomål på vår behandling av dina personuppgifter till den nationella tillsynsmyndigheten.

ÄNDRINGAR I DENNA INTEGRITETSPOLICY
Bonus Möbler förbehåller sig rätten att uppdatera eller ändra denna policy när som helst och du bör regelbundet besöka denna webbplats för att få den senaste versionen. Om du har några frågor angående denna integritetspolicy, vår behandling av personuppgifter eller vill kontakta oss angående dina personuppgifter, hör av dig till oss på mail: info@bonusmobler.se


Köp- och leveransvillkoren är fastställda med senast uppdatering av Bonus Möbler 2019-03-30.

FÖRETAGSINFORMATION

Bolagsnamn: Bonus Möbler (HLÅ Möbler AB)
Adress: Brosslarvägen 26, 831 72 Östersund
Telefonnummer: 063-818 00
Mail: info@bonusmobler.se
Organisationsnummer: 556474-0461
Bankgiro / Bank : 5878-7797 / Handelsbanken