Om varan du köpt saknar delar, blivit skadad under leverans, inte fungerar eller har blivit defekt i produktion, kan du ansöka om att göra en reklamation. Följ stegen nedan för att göra en reklamationsansökan eller komplettera redan påbörjad reklamation. Så snart din ansökan är komplett kommer vi ta ditt ärende vidare till transportören/leverantören som levererat/producerat varan. Tänk på att en utförlig ansökan underlättar och i många fall snabbar på handläggningstiden.
Ska du anmäla ny reklamation eller komplettera redan påbörjat ärende?
Ny reklamation
Påbörjad reklamation
Har du e-handlat på bonusmobler.se eller köpt din vara i fysisk butik?
E-handel
Butik
IFYLLNADSGUIDE
Tänk på att ju mer detaljrik din ansökan är desto snabbare går handläggningen av ditt ärende.
Så här fyller du i formuläret på bästa sätt:
Skriv gärna de kontaktuppgifter som står på ditt kvitto:
För- och efternamn
E-post
Telefonnummer
Ordernummer bestående av 9 siffror (1xxxxxxxx). Du hittar det högst upp på kvittot.
Artikelnummer på reklamerad vara hittas vänster om artikelnamnet på kvittot.
Välj den anledning till reklamation som passar bäst till ditt ärende.
Vid skada som visat sig vid leverans eller uppackning så är det väldigt viktigt att originalemballaget finns kvar. Har du kvar det?
Det är din skyldighet vid leverans att kontrollera att rätt antal kolli mottagits och att dessa är helt oskadda. Om du ser minsta lilla emballageskada när du tar emot leveransen eller att kollin saknas måste detta noteras på transportörens fraktsedel/handscanner. Har du gjort en notering innan signering? (om leveransen genomfördes utan någon anmärkning svarar du Nej)
Skriv en utförlig felbeskrivning som berättar om felet/skadan, när det upptäcktes och gärna vilken del enligt monteringsanvisningen som är skadad/saknad.
Bifoga gärna flera foton som tydligt visar skadan/felet. De bilder som behövs är:
Översiktsbild som visar hela produkten.
Närbild på skadan eller felet.
Ev. etikett/produktmärkning som i regel finns på undersidan- eller baksidan av artikeln.
Vid transportskada eller skada som syns redan vid uppackning behövs även nedan bilder:
Översiktsbild som visar hela emballaget.
Ev. närbild på skada på emballaget.
Bekräfta att du inte är en robot och klicka sedan på "Ansök om reklamation".
VAD HÄNDER SEN?
1. När du fyllt i formuläret kommer du få en bekräftelse skickad till din mejl.
2. Vår reklamationsavdelning handlägger ärendet. Om vi behöver mer information för att färdigställa ärendet kontaktar vi dig per mejl eller telefon.
3. Så snart vi har ett besked om din reklamationsansökan kommer vi skicka ett beslut per mejl till dig. Vår ambition är att hantera din reklamation så fort som möjligt men vänligen ha i åtanke att i många fall behöver vi få svar av flera parter innan vi kan ge ett besked, därav kan handläggningstiden ibland vara längre. Mejlet till dig kommer att innehålla vårt beslut och hur vi slutför ärendet.
VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ
1. Under handläggningstiden måste originalemballaget sparas och dokumenteras.
2. Under handläggningstiden får varan inte användas eller monteras om inte annat är överenskommet.
3. För snabbast handläggning var så utförlig som möjligt, vill du komplettera din ansökan är det enkelt att göra det genom att besöka bonusmobler.se/reklamation, välj alternativet "Påbörjad reklamation" och fyll i formuläret. Ange gärna samma namn och ordernummer som vid första anmälan. Om vi saknar uppgifter kommer vi att kontakta dig per mejl eller telefon.
IFYLLNADSGUIDE
Tänk på att ju mer detaljrik din ansökan är desto snabbare går handläggningen av ditt ärende.
Så här fyller du i formuläret på bästa sätt:
Skriv gärna de kontaktuppgifter som står på ditt kvitto:
För- och efternamn
E-post
Telefonnummer
Fakturanummer bestående av 7 siffror. Du hittar det högst upp på kvittot.
Artikelnummer bestående av 5 siffror på reklamerad vara hittas vänster om artikelnamnet på kvittot.
Välj den anledning till reklamation som passar bäst till ditt ärende.
Vid skada som visat sig vid leverans eller uppackning så är det väldigt viktigt att originalemballaget finns kvar. Har du kvar det?
Det är din skyldighet vid leverans att kontrollera att rätt antal kolli mottagits och att dessa är helt oskadda. Om du ser minsta lilla emballageskada när du tar emot leveransen eller att kollin saknas måste detta noteras på transportörens fraktsedel/handscanner. Har du gjort en notering innan signering? (om leveransen genomfördes utan någon anmärkning svarar du Nej)
Skriv en utförlig felbeskrivning som berättar om felet/skadan, när det upptäcktes och gärna vilken del enligt monteringsanvisningen som är skadad/saknad.
Bifoga gärna flera foton som tydligt visar skadan/felet. De bilder som behövs är:
Översiktsbild som visar hela produkten.
Närbild på skadan eller felet.
Ev. etikett/produktmärkning som i regel finns på undersidan- eller baksidan av artikeln.
Vid transportskada eller skada som syns redan vid uppackning behövs även nedan bilder:
Översiktsbild som visar hela emballaget.
Ev. närbild på skada på emballaget.
Bekräfta att du inte är en robot och klicka sedan på "Ansök om reklamation".
VAD HÄNDER SEN?
1. När du fyllt i formuläret kommer du få en bekräftelse skickad till din mejl.
2. Vår reklamationsavdelning handlägger ärendet. Om vi behöver mer information för att färdigställa ärendet kontaktar vi dig per mejl eller telefon.
3. Så snart vi har ett besked om din reklamationsansökan kommer vi skicka ett beslut per mejl till dig. Vår ambition är att hantera din reklamation så fort som möjligt men vänligen ha i åtanke att i många fall behöver vi få svar av flera parter innan vi kan ge ett besked, därav kan handläggningstiden ibland vara längre. Mejlet till dig kommer att innehålla vårt beslut och hur vi slutför ärendet.
VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ
1. Under handläggningstiden måste originalemballaget sparas och dokumenteras.
2. Under handläggningstiden får varan inte användas eller monteras om inte annat är överenskommet.
3. För snabbast handläggning var så utförlig som möjligt, vill du komplettera din ansökan är det enkelt att göra det genom att besöka bonusmobler.se/reklamation, välj alternativet "Påbörjad reklamation" och fyll i formuläret. Ange gärna samma namn och fakturanummer som vid första anmälan. Om vi saknar uppgifter kommer vi att kontakta dig per mejl eller telefon.
Har du e-handlat på bonusmobler.se eller köpt din vara i fysisk butik?
E-handel
Butik
IFYLLNADSGUIDE
Har vi bett dig komplettera din reklamationsansökan eller om du själv vill lägga till information i form av text eller bilder så kan du göra det enkelt i nedan formulär.
Ange gärna samma för- och efternamn, e-post och ordernummer som vid första anmälan.
Skriv kompletterande uppgifter och/eller ladda upp nya bilder. Vid uppladdning av nya bilder ser vi gärna att du beskriver i text vad de visar.
Bekräfta att du inte är en robot och klicka sedan på "Skicka".
VAD HÄNDER SEN?
1. När du fyllt i formuläret kommer du få en bekräftelse skickad till din mejl.
2. Vår reklamationsavdelning handlägger ärendet. Om vi behöver mer information för att färdigställa ärendet kontaktar vi dig per mejl eller telefon.
3. Så snart vi har ett besked om din reklamationsansökan kommer vi skicka ett beslut per mejl till dig. Vår ambition är att hantera din reklamation så fort som möjligt men vänligen ha i åtanke att i många fall behöver vi få svar av flera parter innan vi kan ge ett besked, därav kan handläggningstiden ibland vara längre. Mejlet till dig kommer att innehålla vårt beslut och hur vi slutför ärendet.
VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ
1. Under handläggningstiden måste originalemballaget sparas och dokumenteras.
2. Under handläggningstiden får varan inte användas eller monteras om inte annat är överenskommet.
3. För snabbast handläggning var så utförlig som möjligt, vill du komplettera din ansökan är det enkelt att göra det genom att besöka bonusmobler.se/reklamation, välj alternativet "Påbörjad reklamation" och fyll i formuläret. Ange gärna samma namn och ordernummer som vid första anmälan. Om vi saknar uppgifter kommer vi att kontakta dig per mejl eller telefon.
IFYLLNADSGUIDE
Har vi bett dig komplettera din reklamationsansökan eller om du själv vill lägga till information i form av text eller bilder så kan du göra det enkelt i nedan formulär.
Ange gärna samma för- och efternamn, e-post och fakturanummer som vid första anmälan.
Skriv kompletterande uppgifter och/eller ladda upp nya bilder. Vid uppladdning av nya bilder ser vi gärna att du beskriver i text vad de visar.
Bekräfta att du inte är en robot och klicka sedan på "Skicka".
VAD HÄNDER SEN?
1. När du fyllt i formuläret kommer du få en bekräftelse skickad till din mejl.
2. Vår reklamationsavdelning handlägger ärendet. Om vi behöver mer information för att färdigställa ärendet kontaktar vi dig per mejl eller telefon.
3. Så snart vi har ett besked om din reklamationsansökan kommer vi skicka ett beslut per mejl till dig. Vår ambition är att hantera din reklamation så fort som möjligt men vänligen ha i åtanke att i många fall behöver vi få svar av flera parter innan vi kan ge ett besked, därav kan handläggningstiden ibland vara längre. Mejlet till dig kommer att innehålla vårt beslut och hur vi slutför ärendet.
VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ
1. Under handläggningstiden måste originalemballaget sparas och dokumenteras.
2. Under handläggningstiden får varan inte användas eller monteras om inte annat är överenskommet.
3. För snabbast handläggning var så utförlig som möjligt, vill du komplettera din ansökan är det enkelt att göra det genom att besöka bonusmobler.se/reklamation, välj alternativet "Påbörjad reklamation" och fyll i formuläret. Ange gärna samma namn och fakturanummer som vid första anmälan. Om vi saknar uppgifter kommer vi att kontakta dig per mejl eller telefon.
GARANTI
Vi säljer alla produkter med ett (1) års garanti och tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Några av våra leverantörer erbjuder förlängd garantitid, i dessa fall framkommer det tydligt på produktsidan.
SYNLIG TRANSPORTSKADA OCH SAKNADE KOLLIN
Ni som kund ansvarar för att det finns någon som tar emot och kvitterar varorna när leveransen utförs. Kunden ansvarar för att undersöka emballaget, notera eventuell emballageskada, räkna antal kolli samt se till att notering görs på fraktsedel/handscanner när chauffören är på plats om leveransen består av emballageskadat gods eller om kollin saknas.
Det är mycket viktigt att notering görs innan signering vid synlig transportskada eller när kollin saknas. Detta för att kunna bevisa att kollin saknades eller att eventuell skada på varan uppstått under leveransen, har kvittering skett utan anmärkning kommer reklamationen att avslås i sin helhet.
Vid transportskada ska anmälan ske till oss inom tre (3) dagar från leveranstillfället. Se till att öppna emballaget varsamt och spara emballaget tills reklamationen färdigställts. I reklamationsformuläret här ovan måste minst fyra (4) bilder bifogas: 1. Översiktsbild som visar hela emballaget, 2. Närbild på emballageskada, 3. Översiktsbild som visar hela produkten och 4. Närbild på skadan + eventuell etikett/produktmärkning på varans baksida/undersida.
Syna därför alltid varan noga när du tar emot den och räkna att rätt antal kollin levereras.
Observera att minsta emballageskada måste vara noterat på fraktsedeln eller handscannern.
Spara emballaget så att det kan besiktas när ärendet undersöks och användas vid eventuell retur.
EFTER MOTTAGANDET AV LEVERANS
Det är viktigt att ni avemballerar och inspekterar era varor noggrant direkt efter mottagen leverans. Upptäcker ni ett fel på varan gör ni en ansökan om reklamation här ovan i formuläret.
Anmälan ska ske så fort felet upptäcks. I anmälan ska en utförlig beskrivning av felet samt bilder bifogas. Spara emballage om en retur/utbyte skulle bli aktuellt.
Vanligt slitage eller felaktigt handhavande och skötsel godkänns inte som reklamation (t.ex. sprickor i massiva ekmöbler p.g.a. bristande inoljning). Produkter med naturmaterial (som t.ex. sten, trä, läder, metall) har naturliga variationer i utseendet. Detta räknas inte som en defekt och utgör i sig inte en giltig anledning för reklamation.
Observera att bilder som visas på hemsidan kan skilja nyansmässigt mot verkligheten, detta ligger därför inte till grund för reklamation. Är ni osäker så får ni gärna kontakta oss så hjälper vi er med ett färgprov om möjligt.
HANDLÄGGNINGSTID
Vår ambition är att hantera er reklamation så fort som möjligt. Vi kommer behandla ert ärende och återkomma så snart vi kan. Tänk på att en utförlig anmälan från dig både underlättar och snabbar på processen. Om du känner att du missat att dela med dig av viktig information finns det möjlighet att komplettera redan påbörjat ärende, se formuläret ovan "Påbörjad reklamation" - vänligen fyll i samma namn och order-/fakturanummer som vid första anmälan.
Hanteringstiden varierar beroende på typ av reklamation (d.v.s. transportskada, produktionsfel, saknade delar eller om varan inte överensstämmer med produktinformationen), leverantör, ev. transportör och även hur utförligt reklamationsformuläret fyllts i.
Notera att under handläggningstiden:
Får varan inte monteras eller användas.
Emballaget måste sparas så att det kan besiktas och användas vid eventuell retur.
BESLUT
När reklamationen färdigställts och vi tagit ett beslut i frågan kommer vi att kontakta er med åtgärd eller anledning till avslag. Ett avslag rör sig oftast om att reklamationen inte är anmäld inom skälig tid, att varan inte är defekt eller att synlig transportskada inte noterats vid leveranstillfället.
Vid en godkänd reklamation hjälper vi dig enligt följande:
I första hand avhjälpa felet i form av reparation och/eller reservdel.
I andra hand ersätta dig med en ersättningsvara, om inte kostnaderna är orimliga.
I tredje hand ge dig en skälig ersättning genom presentkort/prisavdrag mot att ni behåller varan i befintligt skick.
Där beslutet innebär att varan skall gå i retur står vi givetvis för returkostnaden/bytet. Detta gäller om du fått varan levererad hem när du köpte den. Har du själv hämtat varan ombesörjer du som kund retur/byte av varan. Om vi emotser en vara i retur, som vid mottagandet inte bedöms ha ursprungliga fel, förbehåller vi oss rätten att upphäva tidigare fattat reklamationsbeslut, samt debitera för eventuella transport- och hanteringskostnader. Tänk på att det är du som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten.
TVIST
Om ni inte är nöjd med vårt beslut har ni som konsument möjlighet att få ert reklamationsärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden. Vår policy är att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. Ni kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket.